
 1

The Columbia University 'Miracle' Story 

Following the details of this saga are a number of lessons that Dr. 
Bruce Flamm (clinical professor of OB/Gyn at Univ. of California) 
has drawn after extensive consideration of this situation.   

A Story of Possible Fraud in the Medical Literature and a 
Medical Journal and Medical School Responding Poorly 

A study was published in the Journal of Reproductive Medicine in 2001, 
which if true, was a landmark study. The study reported that women 
undergoing in vitro fertilization in Korea who were prayed for by individuals 
in Australia, Canada, and the United States conceived at twice the rate as 
those patients that did not receive prayer. The prayer groups were reportedly 
organized predominantly by one of the authors, presumably by the currently 
imprisoned lawyer, Daniel Wirth. None of the patients who were prayed for 
were told they were in a study or that they were being prayed for by other 
people. No informed consent was obtained.  

The prayer group was said to have a remarkable increase in the rate of 
achieving a successful pregnancy- 50% in the prayer group (44/88) vs. 26% 
in the no prayer group (21/81, P=.0013).  If legitimate, this would have been 
an historic publication. In reality, history will record this publication as a 
classic example of flawed and possibly fraudulent medical research. 

The lead author, whose name was eventually withdrawn from the study, was 
Dr. Rogerio Lobo. Dr. Lobo was the chairman of the Obstetrics and 
Gynecology Department at Columbia University in New York at the time. He 
was also on the editorial board of the Journal of Reproductive Medicine, the 
same medical journal that published this study.   

The other two authors were Daniel Wirth, a lawyer, and Dr. Kwang Cha.  Dr. 
Cha was director of the Cha Columbia Infertility Center at the time of the 
'miracle' study but appears to have ended his relationship with Columbia 
University shortly after the study was published.  

Daniel Wirth is a lawyer without a medical degree but with a degree in 
parapsychology (a field dealing with ESP and other unproven phenomena).  
Mr. Wirth had previously written a number of articles published in 
parapsychology journals claiming to document paranormal phenomena and 
faith healing. (Only later would Daniel Wirth be imprisoned after being 
convicted of unrelated fraud charges which included the use of the names of 
dead people for illegal financial gain.)  

www.improvingmedicalstatistics 
 



 2

Dr. Bruce Flamm, who is a clinical professor of OB/Gyn at University of 
California at Irvine, wrote several letters to the Journal of Reproductive 
Medicine. He questioned the complex design of the trial. He also asked for 
the name to be released of the supposed independent statistician who was 
said to have been an outside source helping to guarantee the integrity of the 
data. Dr. Flamm, in addition, suggested the possibility of fabrication. Dr. 
Flamm’s subsequent phone calls to the journal were not answered nor were 
his letters published in the Journal of Reproductive Medicine. Other 
individuals also wrote letters to the journal questioning the study's 
methodology and results. None of these letters were published, as would have 
been appropriate near the time of publication of this presumably landmark 
trial.  

Dr. Flamm went on to write a critique of the study in the Scientific Review of 
Alternative Medicine in 2002. Other authors subsequently contacted Dr. 
Flamm about multiple independent inquiries into other questionable work by 
Daniel Wirth, the lawyer without a medical degree.  

In the meantime, the lack of informed consent resulted in an investigation of 
Columbia University (Dr. Lobo’s institution) by the United States 
Department of Health and Human Services (DHSS). Dr. Lobo was listed as 
the lead author on the paper, as well as being identified by a Columbia 
University press release as having led the study. However, Thomas Morris, 
Columbia University Vice President, responded to the DHSS investigation 
that Dr. Lobo had first learned of the study from Dr. Cha six to twelve months 
after the study had been completed and had primarily provided editorial 
review and assistance with publication. Dr. Lobo would later withdraw his 
name from the study ostensibly because of this limited relationship to the 
study. 

When the scandal surrounding the 'miracle' study became public in mid 2004, 
Columbia University, which is a highly respected institution, began an 
investigation. However, the investigation was apparently halted when Dr. 
Lobo formally removed his name from the study. Details of this investigation 
were not made public. The lack of public reporting of the details of their 
investigation of this study could be viewed as shirking of responsibility by 
Columbia University. This trial would not have received the same credence 
without the association of the study with Dr. Lobo and Columbia University. 
Columbia University had even initially issued a press release claiming that 
the study had several safeguards in place to eliminate bias and that the study 
was carefully designed to eliminate bias. 

www.improvingmedicalstatistics 
 



 3

Both physicians listed as authors at the time of publication of this study were 
Columbia University physicians. Without these two physicians associated 
with Columbia University, the only author remaining was a lawyer without a 
medical degree with a history of prior publications on mysterious phenomena 
and faith healing.  Any journal even considering publication would have 
demanded more documentation of the integrity and factual nature of the data 
presented. Columbia University’s response after problems with this study 
have become apparent has been clearly insufficient. 

In addition, the actions of the Journal of Reproductive Medicine (JRM) have 
been indefensible for a medical journal. Prior to publication, their peer-
review system failed to detect a flawed study. After publication, the journal 
had to be aware of the considerable controversy that this article provoked. 
The journal did not publish any letter to the editor or viewpoint criticizing 
this study even when they temporarily withdrew the paper from their website. 
(The journal withdrew the paper following the May 2004 publication in the 
London Observer of “Exposed: Conman’s Role in Prayer-power IVF 
“Miracle”.)  In November 2004, they put the study back on their web site, 
reportedly telling the press that they stood by the report. The Journal of 
Reproductive Medicine at the same time published a defense of the article by 
the sole remaining unincarcerated author of the study, Dr. Cha.  

Dr. Cha noted that his defense of the article was written as a “reply… to 
correspondence we received.”  Almost unbelievably for a medical journal, 
the rebuttal by Cha was printed by the Journal of Reproductive Medicine 
without that journal ever previously or concurrently publishing any letters or 
commentary they received regarding criticism and limitations of this study.  

After continued criticism in the national news media, the Journal of 
Reproductive Medicine belatedly published a letter from Dr. Flamm in their 
January 2005 issue. This was more than 3 years after the initial publication of 
the 'miracle' study.    

What should now be done?  

Columbia University should reopen an inquiry into the publication of this 
article and make public the information gathered from their previous inquiry. 
Without the Columbia University connection, this paper would not have been 
published in a similar fashion or received the undeserved credence that 
connection conferred. The paper is now back in the public domain on the 
Journal of Reproductive Medicine’s internet site and would never have been 
there in the first place without the Columbia University connection. 

www.improvingmedicalstatistics 
 



 4

Columbia University shares responsibility for this flawed and possibly 
fraudulent study being in the public domain.  

The Journal of Reproductive Medicine also has a major responsibility in 
rectifying this situation. An appropriate response for the Journal of 
Reproductive Medicine would be to now commission an outside investigation 
of the article and their own journal’s handling of this matter by impartial and 
respected medical experts. In the meantime, this study, whose data analysis 
and data collection involved an imprisoned felon, should be withdrawn from 
the medical literature.  A good rule of thumb for a medical journal is that 
anyone who uses the names of dead children in order to fraudulently obtain 
bank loans, jobs, and passports is not a reliable source of data.  

        E Roehm   Jan 2005 

The Columbia "Miracle" Study  

A plethora of lessons about medical research, evidence-based medicine, 
and the peer-review system are examined.   

by Bruce L. Flamm, MD, Clinical Professor  
Obstetrics & Gynecology  

University of California, Irvine 
 

A study led by Columbia University Medical School faculty appeared to 
demonstrate miraculous results. In reality, this seemingly impeccable 
study demonstrates a wide variety of research flaws and peer-review 
errors. One of the three authors is now serving five years in Federal 
prison for criminal fraud, another has formally removed his name from 
the study, and the final author refuses to respond to questions about the 
scandal. 

The Cha/Wirth/Lobo study claimed to demonstrate, using meticulous 
scientific methodology, that supernatural or paranormal phenomena actually 
exist. (1) These mysterious phenomena apparently caused a 100% increase in 
the success rate of complex infertility treatments. How did a bizarre study 
claiming extraordinarily unlikely and apparently supernatural results end up 
in a peer-reviewed medical journal? 

The following are some of the many important lessons that can be 
learned from this incredible research saga: 

1.    Always be suspicious of outrageous claims. The Columbia 'miracle' study 
is an excellent example of what Dr. C.N. Reckens, chairman of the Dutch 
Union Against Quackery calls a, “seemingly impeccable paper proving 

www.improvingmedicalstatistics 
 



 5

absurd claims.” (2) A related phrase cherished by most scientists is, 
“extraordinary claims demand extraordinary evidence.” Thus, the first lesson 
this paper teaches us is that we should be highly suspicious of studies that 
appear to show astonishing results. Of course, every once in a while someone 
will discover something that is truly astonishing! Nevertheless, such results 
wave a red flag indicating extreme caution should be taken as the study is 
reviewed.  

2.    One red flag should prompt a search for others. The extraordinary claims 
of the Cha/Wirth/Lobo study should have prompted reviewers to look for 
other red flags. In this case the peer review system completely failed. For 
example, an obvious red flag was that one of the authors, Daniel Wirth, had 
no medical degree but rather a degree in para-psychology, a dubious field that 
deals with ghosts and supposed psychic phenomena. A five-minute Google 
search of this author yields dozens of red flags that researchers at Columbia 
University as well as the peer-reviewers and editors at the Journal of 
Reproductive Medicine obviously missed. (3)  If anyone had taken a moment 
to look, they would have found that Mr. Wirth had already published many 
papers claiming bizarre healing phenomena in paranormal magazines and 
alternative medicine journals.  

3.    An overly complex study design is a red flag. The Cha/Wirth/Lobo study 
involved a complex and convoluted study design involving various groups, 
levels, and tiers of overlapping and intertwining intervention groups. Multiple 
glaring red flags in the Cha/Wirth/Lobo manuscript should have caused 
reviewers to at least glance at prior publications by Daniel Wirth, the author 
with no medical credentials. This would have revealed a long pattern of 
similarly unusual study designs and bizarre healing methods. For example, 
one prior Wirth study involved only 15 patients yet evaluated some eight 
different interventions in various groups and combinations. (4) The strange 
study included LeShan “elevated state of consciousness” healers, Reiki “life 
force transferring” healers, Intercessory Prayer healers, Non-contact 
therapeutic touch “energy field altering” healers, Guided imagery, 
biofeedback, visualization and relaxation techniques. There were almost as 
many study interventions as study participants! For comparison, imagine a 
study with only 15 study patients that claimed to evaluate the safety and 
efficacy of eight different investigational drugs!  

4.     Lack of informed consent is a red flag. The Cha/Wirth/Lobo study clearly 
states that patients undergoing treatment were not aware of the fact that they 
were being used as study subjects. This was a shocking revelation, 
particularly in light of current governmental laws governing research and 
strict HIPAA regulations. One would think that this would give reviewers a 
good reason to look very carefully at the study design and methodology. 
However, reviewers at Columbia University along with peer-reviewers and 
editors of the Journal of Reproductive Medicine were apparently not alarmed 
by this information.  

www.improvingmedicalstatistics 
 



 6

5.     Investigation of a study by the Federal Government is a red flag. The 
Columbia University press release announcing the publication of this study 
mentioned the fact that study patients did not know they were taking part in a 
study. This fact was subsequently mentioned in the New York Times in an 
article that caught the attention of the U.S. DHHS Office of Human Subjects 
Protection. This prompted a Federal investigation of Columbia University. 
Limited information about this investigation has been made public and can be 
viewed at the DHHS Internet site given below. During the investigation 
Columbia department chairman Dr. Rogerio Lobo, who had been listed in the 
Columbia University press release and the New York Times as the study's 
lead author, claimed to have not been involved with the study until 6 to 12 
months after its completion. Three years later Dr. Lobo formally removed his 
name from the study. Concerns about a study that are sufficient to spark a 
Federal investigation should clearly have been sufficient to concern peer 
reviewers and editors. However this red flag that was ignored.  

6.     If the claimed results are not only astonishing but also defy the know laws 
of physics then we are faced with the reddest of all red flags. Before such a 
study is accepted for publication it would be wise to await replication by an 
independent research group. A fundamental rule of scientific research is that 
a valid study can always be replicated by other researchers. Conversely, if 
other research groups are not able to replicate a study then it is almost certain 
that the original results were not valid.  

7.     Letters to the Editor serve an important peer-review role. In some cases 
even the most cautious peer-reviewers and editors may miss important errors 
in a manuscript. Letters to the editor often correct such problems. In this case 
peer-reviewers and editors at the Journal of Reproductive Medicine missed 
an entire array of red flags. Worse yet, they undermined evidence-based 
medicine's system of checks and balances by refusing to publish even a single 
letter critical of the study. For three years letters from concerned physicians 
and scientists were completely ignored by the Journal of Reproductive 
Medicine. The JRM editors' stonewalling serves as an excellent example of 
exactly how editors of medical journals should never behave. At the other 
end of the spectrum, the British Medical Journal publishes rapid responses 
from readers on their Internet site within 24 hours of their submission. 
Selected letters are then published in the paper version of the British Medical 
Journal. This open and public peer review system serves as an excellent 
example of how editors of medical journals should behave.  

8.     Studies claiming supernatural results may defeat peer-review systems. 
The Cha/Wirth/Lobo study involved spectacular outcomes apparently related 
to distant Christian prayers. Religion is a very sensitive subject and may 
create a serious 'blind spot' in evidence-based peer-review systems. Some 
journal peer-reviewers may be unable to function objectively when faced 
with religious claims. If psychic healers or fortune tellers had claimed to have 
doubled the success rate of infertility treatments by utilizing Taro cards or 
Ouija boards their manuscript would have been immediately rejected as utter 

www.improvingmedicalstatistics 
 



 7

nonsense by any legitimate medical journal. Yet, the apparently supernatural 
results of the Cha/Wirth/Lobo study were accepted and published by a 
supposedly evidence-based peer-reviewed medical journal. Why?  

9.     Once a flawed medical study is published in a peer-reviewed medical 
journal, the damage has already been done. In the winter of 2001, 
newspapers and magazines around the world announced the astounding 
results of the Columbia 'miracle' study. By June of 2004, a Google search for 
the terms, “Wirth, Columbia, prayer” revealed more than 600 links, many to 
sites touting the supposedly miraculous results. For almost three years the 
public had no knowledge of the study's serious flaws. During those years the 
study was cited many times, even in peer-reviewed medical journals, as 
strong scientific evidence for the power of faith healing.  

10.   The peer-review system can continue to fail even when serious flaws 
and problems are made public. As of January, 2005, in spite of all the flaws 
and problems delineated above, Columbia University apparently stands by 
the 'miracle' study and has concluded its investigation of the matter. The 
publication was briefly removed from the Journal of Reproductive Medicine 
Internet site but has now been reinstated and can be viewed at the JRM 
Internet site at the link given below. Amazingly, after ignoring readers 
concerns about the study for three years, the JRM published a letter in the 
October 2004 issue in which co-author Kwang Cha was allowed to defend 
the bizarre study. However, as of January 2005, the editors of the JRM have 
refused to publish even a single letter critical of the Cha/Wirth/Lobo study.  

Internet Links for more information about the Columbia 'Miracle” study  

   

    Scientific Review of Alternative Medicine on-line articles:  

http://www.sram.org/online-articles.html  

 The Complete Cha/Wirth/Lobo 'miracle' study: 

http://www.reproductivemedicine.com/Features/2001/2001Sep.htm  

 Skeptical Inquirer  

The Columbia University Miracle Study:Flawed and Fraud:  

http://www.csicop.org/si/2004-09/miracle-study.html  

 The Federal Indictment of Daniel Wirth:  

http://www.quackwatch.org/11Ind/wirthindictment.html  

www.improvingmedicalstatistics 
 



 8

 Time Magazine July 2004:  

http://www.time.com/time/columnist/jaroff/article/0,9565,660053,00.html  

 Time Magazine December 2004:  

http://www.time.com/time/columnist/jaroff/article/0,9565,982245,00.html  

 Chronicle of Higher Education June 2004:  

http://chronicle.com/free/2004/06/2004060801n.htm  

   
    DHHS Investigation of Columbia University and Cha/Wirth/Lobo 
Study 

http://www.hhs.gov/ohrp/detrm_letrs/dec01f.pdf 

  

                                References  
1.   Cha KY, Wirth DP, Lobo RA. Does Prayer Influence the Success of in Vitro 

Fertilization-Embryo Transfer: Report of a Masked, Randomized Trial. 
Journal of Reproductive Medicine. 2001;46:781–787  

2.   Renckens CN. Alternative treatments in reproductive medicine: Much ado 
about nothing. Human reproduction 2002;17:528-533  

3.   Flamm BL. Faith healing by prayer: Review of Cha, KY, Wirth, DP, Lobo, 
RA. Does prayer influence the success of in vitro fertilization-embryo 
transfer? The Scientific Review of Alternative Medicine. 2002; 6(1):47-50 
Available on-line at the site listed above.    

4.   Complementary Healing Therapies. Wirth DP, Barrett, MA. International 
Journal of Psychosomatics. 1994:41;1-67.  

5.   Flamm BL. Faith Healing Confronts Modern Medicine. The Scientific 
Review of Alternative Medicine. 2004; 8(1):9-14. Available on-line at the 
site listed above. 
 

www.improvingmedicalstatistics 
 


